Obrót paletami drewnianymi - na czym polega?
Rozwój cywilizacyjny spowodował, że większość z nas ma możliwość nabycia wszelkiego rodzaju dóbr. Handel międzynarodowy ma prawie nieograniczony zasięg. I tu pojawia się pytanie, jak szybko ,bezpiecznie i przy minimalnych kosztach, transportować różnego rodzaju towary. Czas, gdy przedmioty podróżowały na drewnianych lub metalowych platformach, przeszedł do historii. I dobrze, gdyż taki transport był bardzo niepraktyczny, głównie z powodu długości jego trwania. Rewolucję w obrocie towarami rozpoczęła w 1949 roku, gdy szwedzka firma wyprodukowała paletę drewnianą w konstrukcji, jaką znamy dzisiaj. Nośnik ten przewozi dobra wszelkiego rodzaju załadowany do samochodów, pociągów, na statki i samoloty. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie transport bez palet z drewna.
Jakie palety z drewna wytwarza producent HGV
Współczesny handel wymaga od producentów palet otwartości na nowe rozwiązania. Dlatego też wytwarzają ono nośniki różnych rodzajów. Mają one różne wymiary i są zbudowane z różnych materiałów.
1. Zaspakajając potrzeby firm, producenci najczęściej oferują palety w rozmiarach:
- 800 × 600 mm,
- 800 x 1200 mm,
- 1000 x 1200 mm,
- 1200 x 1200 mm.
Wymiary palet mają bardzo duże znaczenie w transporcie towarów. Od nich bowiem zależy, ile załadowanych nośników znajdzie się w określonym środku transportu, a także jakiego sprzętu trzeba będzie użyć do obsługi palet.
2. Palety drewniane to nie tylko wymiary, ale też materiał, z którego są zbudowane. W ofercie producentów palet są te wykonane z:
- drewna,
- plastiku,
- metalu.
Najpopularniejsze są jednak palety wykonane z drewna. Firma HGV oferuje m.in. palety czterowejściowe otwarte blokowe, palety Stringer czterowejściowe zamknięte od dołu oraz palety Bearer dwuwejściowe blokowe. Palety te są tanie i przez to atrakcyjne dla nabywców. Ich wadę stanowi ciężar własny i pewna trudność w obsłudze.
Głównie na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego produkuje się palety z tworzyw sztucznych. Ich wielką zaletą jest łatwość utrzymania w czystości, co w przypadku transportu artykułów żywnościowych i medykamentów ma bardzo duże znaczenie. Palety takie mogą być wytwarzane z materiałów z recyklingu, co w dobie troski o środowisko naturalne jest niezwykle ważne. Niestety nośniki te łatwo ulegają uszkodzeniom i w większości przypadków nie nadają się do naprawy.
Metal, z którego także produkuje się palety to surowiec bardzo wytrzymały. Dlatego też nośniki z niego wykonane nadają się do transportowania towarów o dużej wadze. Przewozi się na nich m in. części motoryzacyjne i elementy hutnicze. Niektóre z nich są już częściowo zmontowane. Wadą palet z metalu jest ich wysoka cena.
Czym jest standaryzacja palet?
Ujednolicenie wymiarów i udźwigu palet drewnianych zapewniło większa ekonomiczność, a także wygodę w transporcie i magazynowaniu towarów. Standaryzacja ta spowodowała, że załadowana paleta bezpośrednio ze środka transportu może być przekazywana do magazynu. Tam też bez problemu trafia na miejsce docelowe. Wprowadzenie obowiązkowych norm dla palet umożliwia także wszystkim paletom przemysłowym, w tym także drewnianym funkcjonowanie w wielu krajach. Polski producent palet może więc obsługiwać nie tylko krajowy rynek, ale też inne kraje.
Standaryzacja palet spowodowała zaistnienie w obrocie towarowym tzw. europalety. To drewniany nośnik o wymiarach 1200 mm x 800 mm w Europie. W Azji te wielkości to 1200 mm x 1000 mm. Takie standardy wyznaczyła europejska norma UNE -EN 13698 -1. Ciężar własny europalety to średnio 25 kg, a jej udźwig mieści się w granicach od 1000 kg do 1500 kg. Pewność zakupu sprawdzonych palet dla firm gwarantują licencjonowani producenci. Gwarancję jakości towaru daje, powstała w 1991 roku, organizacja EPAL.