Jak wygląda naprawa palet drewnianych?
O ważności funkcji, jaką w obrocie towarowym spełniają dziś palety drewniane, nikogo nie trzeba przekonywać. Są niezbędne zarówno w transporcie, jak i gospodarce magazynowej. Aby mogły one długo i bezpiecznie, dla ludzi i towarów funkcjonować, muszą być dobrej jakości. Wysokiej klasy drewno,z którego są produkowane, zapewnia im odpowiednią nośność i wytrzymałość. Mimo starannego procesu technologicznego i rygoru, w jakim palety z drewna są wytwarzane, jak każdy produkt ulegają uszkodzeniom. Ich przyczyną jest głównie zachowanie człowieka. Palety mogą doznać uszkodzeń przy niewłaściwym podnoszeniu i przewożeniu ładunku wózkiem widłowym. Do pęknięcia palet dochodzi, gdy towary na nośniku są niewłaściwie rozłożone bądź jest ich za dużo. Pośrednią przyczyną wadliwości palet jest także ich nieprawidłowe przechowywanie. Nośniki z drewna winny być składowane w pomieszczeniach suchych i przewiewnych. Wilgoć bowiem osłabia strukturę materiału , co czyni je podatnymi na zniszczenie.
Jak wyglądają najczęstsze uszkodzenia palet z drewna?
Uszkodzenia palet drewnianych to głównie pęknięcia desek, z których są zbudowane, zarówno tych dolnych, jak i górnych. Zepsute mogą także zostać klocki i wsporniki. Niewłaściwie przechowywanym paletom (zbyt dużo wilgoci) grozi też zbutwienie. Palety narażone są nie tylko na uszkodzenia mechaniczne czy zawilgocenie. Groźne są także dla nich plamy z oleju, farb, smarów czy cementu. Jeśli są to zabrudzenia o niedużej powierzchni i takie, w których określone substancje nie wniknęły zbyt głęboko w drewno palety, po zmianie przeznaczenia, mogą być dalej używane. W przypadkach, gdy ingerencja chemikaliów w masę drewnianą jest zbyt duża, palety muszą być poddane utylizacji.
Dobry stan techniczny europalet to wymierna korzyść dla wszystkich uczestników obrotu towarowego. Używanie palet w złym stanie technicznym może prowadzić do:
- zniszczenia bądź uszkodzenia towarów transportowanych na paletach,
- stworzenia zagrożenia dla osób pracujących przy obsłudze tych nośników , co może skutkować wypadkami przy pracy,
- zanieczyszczenia magazynu poprzez tworzenie odpadów, wiórów czy trocin,
- zwiększenia ryzyka uszkodzeń maszyn i urządzeń , szczególnie zautomatyzowanych systemów magazynowych a tym samym powstawania kłopotliwych i kosztownych przestojów.
Po czym poznać, że europaleta wymaga naprawy?
Jak rozpoznać, że stan techniczny palety jest niedobry i paleta wymaga naprawy? Może o tym świadczyć m.in. brak deski z blatu, płozy bądź któregoś z klocków (wsporników). Oprócz tego niepokojąca jest zbyt ciemna barwa drewna, która dowodzi kruchości i łamliwości drewna palety. Jest to wynik działania warunków atmosferycznych, powodujących proces utleniania przejawiający się w kurczeniu i rozszerzaniu struktur drewna. Warto również zwrócić uwagę na niewłaściwe pozycjonowanie części składowych palety, które może skutkować utratą stabilności i przemieszczaniem się ładunku. Paletę do naprawy kwalifikują również pęknięcia lub brak poszczególnych listew, a także poluzowanie lub odłupanie się desek. Takie uszkodzenia nie tylko zmniejszają udźwig palety, ale też mogą spowodować urazy u osób pracujących przy transportowaniu i przechowywaniu towarów.
Należy także pamiętać, że wyłączenie palet z obrotu wymusza nie tylko ich zły stan techniczny. W obrocie towarowym ze znakiem EPAL mogą uczestniczyć tylko palety właściwie oznaczone. Elementy wykluczające takie palety z użycia wymienione są w Karcie oceny palet (czerwonej). Proces naprawy europalet może być prowadzony tylko przez wykwalifikowanych pracowników w licencjonowanych składach palet. Fachowcy ci posiadają nie tylko niezbędną wiedzę w tym zakresie, ale też specjalistyczny sprzęt do wykonywania takich napraw. Profesjonalne narzędzia pozwalają na dokładną ocenę stanu nośników i określenie stopnia istniejących uszkodzeń. Są to działania czasochłonne, gdyż większość napraw wykonywana jest ręcznie. Najpierw oceniana jest rozległość uszkodzeń. Następnie paleta umieszczana jest na specjalistycznym stole stolarskim, który wyposażony jest w niezbędne urządzenia. Z palety usuwane są gwoździe i wkręty, a także uszkodzone elementy drewniane. W ich miejsce wstawia się nową część i zespala z całą paletą, za pomocą urządzenia pneumatycznego. Wszystkie wbijane na nowo gwoździe muszą mieć na główce napis EPAL.
U użytkowników palet może się pojawiać dylemat, czy lepiej jest naprawiać palety, czy może kupować nowe? Dla mających na względzie dobro środowiska naturalnego odpowiedź jest jedna – naprawiać. Innych może przekonać fakt,że koszt naprawy jest niższy niż koszt zakupu nowej palety. Dokonując naprawy w licencjonowanym skupie palet HGV ma się też pewność, że zostanie ona wykonana zgodnie z wytycznymi Stowarzyszenia EPAL i nie będzie źródłem problemów w dalszej eksploatacji tego typu nośników.