Zmiany w oznakowaniu palet drewnianych HGV Piotrków Trybunalski
Pierwszy krok w tym procesie wykonał szwedzki koncern Industries w 1950 roku. Stworzył on paletę z drewna, która miała wymiary 800x1200x144mm. Te wymiary stworzyły standard, który stał się wspólny i był początkiem europalety. Ujednolicona została także waga palet z drewna. Dzisiaj wynosi ona 25kg. Nie jest to wartość przypadkowa. Paleta o takim ciężarze własnym potrafi unieść 1500kg. Dla przechowywania towarów udźwig zwiększa się do 4000kg. Dynamiczne obciążenie to 1 tona.
Ta paleta pasuje do wszystkich typów wózków widłowych. Jest też kompatybilna z wielkością naczep samochodowych i kontenerów przewożonych na statkach. W znaczny sposób ułatwia to transport towarów oraz prowadzenie racjonalnej gospodarki magazynowej. Paleta o tych parametrach funkcjonuje dziś w obrocie towarowym obok palet o innych wymiarach na składzie firmy HGV w Piotrkowie Trybunalskim.
Początki znakowania palet z drewna
Aby uniknąć funkcjonowania na rynku palet nieoryginalnych, czyli takich, które nie spełniają określonych norm, palety zaczęto oznaczać. Do 1 sierpnia 2013 roku na dwóch wspornikach palet znajdował się znak EPAL. Na pozostałych wypalano znak kolei międzynarodowych EUR. Palet z tymi znakami jest obecnie około 450 milionów. Konflikt pomiędzy Międzynarodową Unią Kolejową UIC a Europejskim Stowarzyszeniem Paletowym EPAL spowodował wycofanie zgody na umieszczanie przez EPAL znaku EUR na wspornikach palet. Obecnie na paletach drewnianych znajduje się jedynie znak EPAL. Produkcja palet z nowymi oznaczeniami odbywa się tak samo, jak palet, które były oznaczane wcześniej dwoma znakami. Posiadają taką samą konstrukcję i walory wytrzymałościowe, określone w Kodeksie UIC 435-2.
Obecnie w obrocie towarowym funkcjonują palety drewniane zarówno z pojedynczym, jak i podwójnym oznaczeniem. Jedność parametrów powoduje, że do momentu wyłączenia tych drugich z obrotu, można na nich bezpiecznie przewozić towary.
W naszym kraju „Efektywna Obsługa Konsumenta” rekomenduje zawieranie w umowach handlowych lub załącznikach logistycznych do umów zapisów, o używaniu w transporcie palet z oznaczeniem EPAL. Pomaga także w dokonaniu wymiany palet EUR na EPAL, gdyż spełniają one wszystkie normy jakościowe. Dzięki temu taka zmiana nie powoduje dezorganizacji obrotu i nie generuje żadnych dodatkowych kosztów.
Jak rozpoznać oryginalną paletę EPAL
Dzisiaj na rynku funkcjonuje 7 rodzajów palet EPAL. Ich oryginalność sprawdza się kontrolując zgodność ze spełnieniem norm określonych w Kartach UIC dla palet drewnianych, które zostały wyprodukowane do lutego 2017 roku oraz normą Unii Europejskiej EN-13698-1. Palety, których wymiary i parametry techniczne i eksploatacyjne odpowiadają cytowanym przepisom są specjalnie oznaczane
Te znaki to:
- znak EPAL na lewym wsporniku,
- numer producenta EPAL, rok i miesiąc wyprodukowania palety. Umieszczenie takiego oznaczenia świadczy także o spełnianiu przez paletę norm fitosanitarnych,
- klamra i gwóźdź ze specjalnym oznaczeniem na główce. Naprawa palety musi być potwierdzona kolejnym, oryginalnym gwoździem.
Takie oznaczenie palet z drewna to nie tylko potwierdzenie wagi i nośności. To także gwarancja produkcji zgodnie z określonymi technologiami, co powinien mieć na względzie każdy producent palet. Zasady te określają między innymi ilość wody używanej w produkcji, a także sposób gospodarki odpadami, powstającymi przy wytwarzaniu palet drewnianych. Wszystko to ma na celu ochroną środowiska naturalnego. Jeśli kupujemy palety drewniane w licencjonowanych składach, mamy pewność, że wymagane warunki zostały spełnione. Nie grozi nam więc sytuacja, w której okresowy audyt stwierdzający oryginalność palet, wykluczy nasze palety z użytkowania.