slider-hgv.jpg
Czym jest paleta ładunkowa
16 czerwca 2022

Czym jest paleta ładunkowa?

Ujednolicenie wymiarów i wagi palet z drewna spowodowało, że mogą one być obsługiwane przez prawie wszystkie typy wózków widłowych. Standaryzacja pozwoliła także na dostosowanie do wielkości palet kubatury kontenerów, zarówno tych używanych w transporcie lądowym, jak i tych przewożonych statkami czy samolotami. Proces ten bardzo usprawnił handel międzynarodowy, a to dzięki racjonalnemu wykorzystaniu środków transportu, także obniżyło jego koszty.

W miarę rozwoju logistyki coraz więcej przedsiębiorców z tej branży dostosowała powierzchnie magazynowe do określonego typu palet. To również przyniosło pozytywne efekty, jeśli chodzi o wykorzystanie powierzchni składowania towarów i gospodarkę magazynową.

Dzisiaj w obrocie towarowym najczęściej spotykamy tzw. europalety.  Pierwsza paleta tego typu stworzona została w Szwecji, przez koncern BT Industries. Miało to miejsce w 1950 roku. Obecnie na rynku funkcjonuje kilka typów palet EUR. Są to:

  • paleta o wymiarach 1200x800x144 mm, o nośności do 1 tony,
  • paleta 1/2 o wymiarach 800x600x144 mm,
  • paleta powiększona o wymiarach 1200x1200x144 mm,
  • paleta ISO tzw. angielka o wymiarach 1200x1000x144mm,
  • paleta  przeznaczona do kontenerów, o wymiarach 1135x1133 mm.

Drewniane konstrukcje wykorzystywane w logistyce

Rozwijający się rynek stworzył także możliwości stworzenia uzupełniających rozwiązań dla tradycyjnych palet drewnianych firmy HGV. Są to tzw. nadstawki paletowe, czyli szczelne, drewniane obudowy chroniące z góry i z boków towar ułożony na palecie. Z wysokiej jakości tworzyw sztucznych wytwarzane są także skrzyniopalety. Mają one sztywny spód, a także ściany boczne i klapę, zamykającą paletę od góry. Podobne nośniki budowane są także z aluminium. Są także wersje izotermiczne, gdzie możliwe jest utrzymanie żądanej temperatury.

Innymi konstrukcjami są palety wykonane z tworzyw sztucznych. Mają one wiele zalet. Są m.in. dużo trwalsze niż palety drewniane. Stanowią dla nich sporą konkurencję, ale do wyparcia drewnianych nośników z handlu droga jest jeszcze daleka a finał niepewny. Zaletą palet z tworzyw sztucznych na pewno jest ich waga. Są dużo lżejsze od palet z drewna. Ma to bezpośrednie przełożenie na koszty transportu. Pozwala na przewiezienie większej ilości towarów  z użyciem mniejszej ilości środków transportu. Palety z tworzyw sztucznych posiadają dużą odporność na promienie UV. Przy odpowiedniej eksploatacji mogą funkcjonować nawet 15 lat. 

Wydaje się jednak, że największym walorem palet plastikowych jest łatwość utrzymania ich w czystości. Specjalnie skonstruowane maszyny myjące dokładnie czyszczą palety, docierając do wszystkich zagłębień w plastiku. Dają one więc gwarancję bezpiecznego transportu towarów, które wymagają specjalnych warunków higienicznych. Chodzi mianowicie o żywność i artykuły spożywcze, a także leki i wyroby sanitarne. Z zachowaniem tak wysokich standardów bezpieczeństwa zdrowotnego transportowane są także szczepionki m in, przeciwko wirusowi SARS COV 2.

Kto może produkować palety EURO?

Palety EURO mogą produkować i co ważne naprawiać, tylko podmioty gospodarcze posiadające licencję EPAL. Te procesy są stale monitorowane przez organy tej organizacji, za pomocą regularnych audytów. Każda naprawa dokumentowana jest na palecie gwoździem z symbolem EPAL. Wszystkie palety EPAL posiadają też stosowne oznaczenie na lewym bądź środkowym wsporniku. Wyjątkiem są tu włoskie palety wyprodukowane w okresie od 1 marca 1999 roku do 30 czerwca 2000 roku. Palety używane będące w obrocie są kwalifikowane. Te czyste i wyglądające „jak nowe” to I gatunek. Palety z zabrudzeniami i śladami zużycia należą do  II gatunku. Bez względu na to, z jakimi paletami mamy do czynienia nie sposób przecenić ich roli w nowoczesnym łańcuchu dostaw.

 

Zainteresowała Cię nasza oferta palet drewnianych? Napisz do nas na biuro@hgv.com.pl lub skorzystaj z poniższego formularza. Na każdą wiadomość odpowiemy jak najszybciej.